Direktlänk till inlägg 8 juli 2010

Amanda föddes 1 Juli

Av Sandra - 8 juli 2010 21:02



Den 1 Juli 06:39 en vacker morgon på Falu BB.

49 cm lång och 3900 Gram  

Amanda, Ingeborg, Wanja Ahlström.


Det hela började faktiskt med att på BF dagen (29 Juni) så åkte vi in på en liten koll på BB för att kika hur allt med bebis stod till då jag missat min mvc koll dagen innan.

Jag hade då precis så att hon fick in fingertoppen å

hon böka runt en hel del på den å livmodermunnen hade börjat mogna på sig.

Bebis å allt såg bra ut så vi åkte hem.


På natten började jag få massa sammandragningar och som till en början bara va så att allt blev hårt men kändes inte annars och det kom massa av slemmis... sen på morgonen vid halv 8 så satte det igång med lite starkare sammandragningar som började kännas mer som värkar.


Efter att ha haft det hela förmiddagen regelbundet så fixade vi hund-kattvakt av Andreas som är älsklings storebror och åkte taxi in och kolla vad som va på g och jag hade då öppnat mig 1-1½ cm ungefär så vi fick åka hem igen sen... på bussen hem från Falun så satte dock värkarna igång ännu mer och jag hade rejält ont, men eftersom barnmorskan sa att det skulle nog ta ett par dagar så ville jag bara hem å vila ! Sagt å gjort...


Efter att ha varit hemma kanske en timme så börja värkarna bli mer å mer intensiva. Vi valde att ringa in och då vi klockat alla värkar under ett par timmar så visste vi ju att dom va intensiva och regelbundna, så vi fick åka in igen och då körde vår kära granne Jessika in oss och vi blev inskrivna. TACK !


Värkarna gick till en början jättebra å bara vara som vanligt igenom, sen blev det mer å mer smärta....

Jag fick börja andas igenom dom och verkligen tänka på andningen!


Efter några timmar så va jag öppen 5 cm med hjälp av att bm Erika drog ut kanterna som endå va så mogna att dom med lätthet drogs isär.

Vid 5 tiden började jag få krystvärkar självmant. Fick värkstimulerande för jag hade haft så jobbiga värkar och jag tyckte inte att EPU, som jag fick, hjälpte så mycket, kvaddlarna som är sprutor man får i ryggen hjälpte dock lite mot ryggsmärtan.

Vid 6 så va jag riiiktigt trött och orkade nästan inte mer.

Tror runt innan halv så börja dom med sugklockan för dom började få lite panik för kurvan gick neråt å bebis mådde INTE bra,dom trodde att navelsträngen va runt halsen men tack å lov inte och jag hade inte ork..... och sen lossna den jävla sugklockan en gång och jag trodde jag skulle dö !

Jag skrek som en idiot när dom satte in den igen och efter att ha skrikit och tagit i så hemskt under värkarbetet så va jag bra trött å sliten, skakade som en galning kan jag lova...!


Då började dom få lite mer panik när dom märkte att det inte gick att få ut henne trotts att klockan satt bra så då blev det å klippa först en gång utan resultat så då klippte dom en gång till och jag tog i mina sista krafter och skrek så jag kände blod i munnen och gjorde fast jag inte hade värkar så dom fick lov å säga åt mig å hålla ut tills nästa värk !!


Ut kom hon iaf mitt kära flickebarn ! Men va lealös !

Så dom ropade snabbt på en chockad Thomas som stått å kollat å försökt fota att följa med men dom hann knappt till barnrummet så kvickna hon till på egen hand tack och lov !


Och jag är så stolt över min älskling som stöttat mig så otroligt bra hela tiden och sen vågade kolla och ta kort !

När jag låg där utan mina livs kärlekar så blev jag orolig, men lättad när jag ser älskling komma in med vårt knyte i famnen och ser lyckotårar rullandes över hans kinder !


Nu va vi äntligen 3 och en familj !

 

  

  

  

  

                



Idag är hon en vecka gammal och en del bilder har jag ju hunnit ta, sisådär runt 1000 redan och en del har jag lagt upp...   

  

Länken till albumet:

http://www.facebook.com/album.php?aid=223683&id=550119992&l=edbe8e1b56




Thomas & Amanda, jag ÄLSKAR er så otroligt mycket så det finns inga ord som kan beskriva kärleken för er !   

 
 
Suzzie

Suzzie

9 juli 2010 07:53

Så skönt att allt gick så bra ändå! Hon är fruktansvärt söt den lille varelsen =)
Kramar

http://armon.blogg.se

 
Sara

Sara

8 oktober 2010 09:48

Guud vilken liten sötnos :D

http://JockesBrud.bilddagboken.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sandra - 14 maj 2011 19:52

  Ja jag vet ! Jag skriver här sååå sällan numer ! Jag har inte tid och jag skriver mest på bilddagboken min, eller ja, som den heter nu, Dayviews... ? suck.   Amanda är stoora tjejen nu :) Hon har under denna vecka börjat ta sina första ste! S...

Av Sandra - 27 oktober 2010 00:43

Igår somna hon tidigt, 21:15 somnade hon och jag kunde gå ut å ta en långpromenad med lillebror å våra vovvar. Skönt ! Hon sov enda till 9 imorse och det är så skönt att hon sover längre stunder nu så man kan vakna utvilad ! Man kan planera lite me...

Av Sandra - 25 oktober 2010 16:45

  Jo, det är ju så att jag är sämst just nu på att komma ihåg att blogga. Men det är inte det första man tänker på när man är småbarnsmamma och fullt upp på dagarna. Men kan ju skriva att allt går kanon med snuttan. Hon växer och är glad lit...

Av Sandra - 18 september 2010 12:28

Inatt sov snuttan bra som vanligt. Somnade tidigt igår, men vakna när jag fick lov å byta bajsblöjan ett par minuter sen åt hon 10 minuter och jag la henne 21:40 och hon sov till 6:30    Mat snabbt å byta blöja så sov hon till 10 och sen somna hon...

Av Sandra - 17 september 2010 10:36

  Jag måste komma ihåg och komma igång med bloggandet igen. Glömmer ju bara bort att skriva, skriver på min bdb istället där de är smidigare å lägga in bilder ! (mammasandra89) Snuttan somna 21:45 igår och vakna ju av att älskling va upp å skulle...

Presentation


Hjärtat Amanda

Fråga mig

2 besvarade frågor

Gästboken

Besöksstatistik

Länkar

Omröstning

Ska jag fortsätta blogga här igen ? :)
 Ja !
 Nej !
 Kanske, om du vill !
 Bryr mig inte ...

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2010 >>>

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards